HISTORIE

Forudsætningen for de forskellige mærker, der pryder de forskellige køretøjer fra Neckarsulm, ligger 131 år tilbage i tiden.

Det begynder med mekanikerne Christian Schmidt og Heinrich Stolle, der grundlægger:

Mechanische Werkstätte zur Hertstellung

von Strickmaschinen

Året er 1873 og stedet Riedlingen, en lille by ved Donaus bred små 100 km syd for Stuttgart. Starten er særdeles beskeden. Som antydet er det et værksted og ikke en fabrik. Produktionsafdelingen er et rum med en enkelt drejebænk. Kraften leveres af et, allerede på dette tidspunkt, forældet vandhjul, og administrationen kan klares i et ganske lille værelse ved siden af produktionen.


Der opstår hurtigt problemer for den lille virksomhed. Samarbejdet mellem Christian og Heinrich er ikke ideelt og efter få år forlader Heinrich værkstedet. Samtidigt er det klart for Christian at energiforsyningsmulighederne i Riedlingen er alt for beskedne til at bære den virksomhedsudvidelse, han gerne vil have.


I 1880 køber Christian Schmidt en sav- og gipsmølle i Neckarsulm. Produktet er stadig strikkemaskiner.


Christian Schmidt dør i februar 1884, blot 39 år gammel. Virksomheden overtages og føres videre af en svoger. Navnet bliver nu:


Neckarsulmer Strickmachinen Fabrik

AG Neckarsulm”

(AG = Aktiengesellschaft)




1886 indvarsler nye tider. Fabrikken begynder en ny produktion: Cykler. Et drabeligt apparat, en tysk ”væltepeter” for viderekomne, kaldet ”Germania”. Til højre gengivet på et frimærke fra 1985.

Sidst i firserne nærmest eksploderer efterspørgslen på køretøjer, og i 1892 tager fabrikken konsekvensen heraf og skifter over til kun at være producent af cykler og forskellige dele til cykler fx pedaler med støvtætte kuglelejer. Undervejs er der dog lige plads til en lille flirt med produktion af dele til biler (Daimler).





1892 udarbejdes for første gang et varemærkeskilt (et logo). Samtidig finder man frem til benævnelsen NSU (NeckarSUlm). Fabriksmærket dannes udfra Würtembergs statsvåben et gevir. De 3 bogstaver bliver placeret mellem takkerne. Virksomheden får nyt navn i 1897:


”Neckarsulmer Fahrradwerke

Aktiengesellschaft Neckarsulm”





Straks i det nye århundredes begyndelse, i 1901 begynder en produktionen af motorcykler. Mærket med geviret sidder ikke altid på maskinerne. Der står oftere:


”Necarsulmer Motorrad” eller blot N.S.U.


Til venstre ses den første NSU-motorcykel, alle NSU motorcyklers moder "model NSU PS 1 ¼" afbilledet på et frimærke fra 1983.




Virksomheden vokser og vokser. Energiforsyningen er overtaget af kraftige dampmaskiner, og i 1905 fremstiller man selv den første bil: ”Sulmobilen” en tre-hjulet ”sag” med forhjulstræk!, luftkølet motor 3½ PS med en topfart på ca. 30 km/t.

Efterhånden bliver de motordrevne køretøjer (især bilerne) mere og mere betydende for økonomien og som en konsekvens heraf ændrer virksomheden i 1913 sit navn for bedre at signalere, hvad man laver:

Det nye navn er:

Neckarsulmer Fahrzeugwerke

Aktiengesellschaft Neckarsulm


 


Alle køretøjer bliver fra nu af mærket med bogstaverne NSU og fabrikken indfører et nyt varemærke:

1914-18. Første verdenskrig raser. Råvareforsyningerne er små. NSU må naturligvis tage en rolle som leverandør til hæren. Perioden fører til et stort udviklingsarbejde sær indenfor motorteknik.


20’erne præges af virksomhedens førende position indenfor motorsport. Der fremstilles en række potente køretøjer. Blandt dem den berømte 6 cylindrede kompressor ”racer” Type 6/60 PS

1926 holdes en vel forberedt ekstraordinær generalforsamling. Anledningen er en sammenslutning af Neckarsulmer Fahrzeugwerke og karosserifabrikken Schebera Aktiengesellschaft, Berlin. Schebera var specialist i fremstilling af taxa-køretøjer. Den nye, sammensluttede virksomhed får i 1927 navnet:




NSU Vereinigte Fahrzeug-Werke

Aktiegesellschaft Neckarsulm

Virksomhedssammenlægning er dyr for NSU, man må igennem en større saneringsplan, hvor bilproduktionen opgives i 1928. I samme periode viger markedet. Trods alt formår NSU at bevare pladsen, som en af de ledende virksomheder dog i skarp konkurrence med DKW og BMW.


Her ses type 6/60 PS sammen med en Auto Union type C

(Foto: Kurt Bertilsson: http://www.ssij.nu/eiffel.htm


For at styrke økonomien beslutter NSU sig for yderligere en sammenlægning. Denne gang med Deutsche Industri-Werke AG, Berlin. Dette sker i 1932. Det nys optagne firma har en større produktion af motorcykler, de dengang kendte D-Räder.

Firmaet hedder nu:


NSU-D-Rad Vereinigten Fahrzeug-Werke

AG Neckarsulm


Det nye logo bliver NSU med et D.




De forskellige kriser sætter skub i udviklingen af billige motorcykler. I midten af 30’erne kommer belønningen. NSU fabrikkerne oplever igen en eksplosiv vækst.

På motorsportsarenaen gør NSU sig atter bemærket. Fabrikken udvikler en avanceret kompressor-motor til løbs-maskiner, i første række tænkt til sidevognsløb, men siden hen også og navnlig til solo-maskiner. Den finansielle situation er forbedret og på en generalforsamling i 1938 bliver det besluttet at virksomheden nu skal hedde:

NSU Werke

Aktiengesellschaft, Neckarsulm


Der følger et nyt logo som snart pryder alle nye motorcykler fra Neckarsulm.

I anden verdenskrig må NSU igen forsyne hæren med udstyr. Kendt fra krigen er den lille Kettenkraftrad (forkortet Kettenkrad).













Også denne lidt specielle NSU havner på frimærker


Krigen er hård ved både fabrikkens ansatte og produktionsudstyret. Især foråret 1945 fører til store materielle ødelæggelser, og ved krigafslutningen står virksomheden i en af sine mest alvorlige kriser. Takket være en voldsom arbejdsindsats lykkes det at genoptage produktionen. NSU satser hårdt på eksportmarkedet og koncentrerer sig nu udelukkende om de 2-hjulede. Det giver resultater, og i slutningen af fyrrene ser man igen nyproducerede NSU-maskiner køre i gaderne i såvel nære som fjerne lande.

Navnet er bevaret uændret, men fabriksmærket udskiftes. Det tidligere mærke, der var opdelt i to felter bliver ændret til en spejlvendt udgave, hvor felterne kun lige er markerede med nogle små streger.

Det gamle mærke udfases ikke straks. I de første efterkrigsår findes det stadig på ældre modeller. Produktionen vokser og omsætningen med den, men i slutningen af halvtredserne indser ledelsen, at motorcykel-epoken er ved at slutte. I stedet synes fremtiden at ligge i en produktion af små biler, samtidig arbejder virksomhedens udviklingsafdelingen med helt ny motorteknik: Wankelmotoren.



På generalforsamlingen i slutningen af 1959 bliver det besluttet at skifte navn til:


NSU Motorenwerke

Aktiengesellschaft Neckarsulm


Dette navn har fabrikken fra 1960 til 1969. Bilerne kommer til at betyde mere og mere for indtjeningen. I 1962 skifter man det gamle mærke, der for mange signalerer ”motorcykler” ud med et nyt.


Det nye kvadratiske mærke med de 3 bogstaver kommer til at sidde på køleren af en række NSU biler. Mærket bruges til produktions ophøret i 1977.





I 1969 bliver NSU købt af VW/Audi.

Den nye virksomhed kommer til at hedde:


Audi NSU Auto Union

Aktiengesellschaft Neckarsulm


En nyudviklet mellemklassebil NSU type K 70, når kun at blive fremstillet i 23 eksemplarer, derefter bliver produktionen overført til VW.

Prinz og Ro 80 produceres fortsat. Prinz frem til 1973 og Ro 80 kommer til verden på samlebånd sammen med Audi 100 helt frem til 1977.

I 1984 er det slut! Navnet NSU fjernes endeligt fra fabriksskiltet. På den sidste generalforsamling bliver det dog vedtaget at indskyde 50.000 DM i et nyt selskab:


NSU

GmbH


NSU GmbH (= Gesellschaft mit beschränkter Haftung, nærmest en slags aktieselskab) får som opgave at udøve en slags traditionspleje overfor mærket NSU. De hjælper til med reservedele og andet, der kan gøre livet lettere og sjovere for os, der stadig kører NSU.




Udover de egentlige fabriksmærker er der andre mærker knyttet til modellerne. Mærket tv. er kendt fra Prinz og i en lidt anden udgave fra Spider. Det ligner et våbenskjold, og det er nok ikke en tilfældighed, når man tænker på modellens navn.

Dertil kommer andre modelmærker fra fx Quickly og Wankel og ...