BILER

(Model oversigt)

Allerede i 1889 konstrueres en Stahlradwagen til Daimler fra fabrikken i Neckarsulm. Egentlig egenproduktion af biler starter med Sulmobil i 1905. I perioden frem til 1928 fremstilles en række forskellige modeller. Varevogne, personvogne og små lastbiler.

I begyndelsen af 20'erne begynder fabrikken at fremstille en række sportsvogne, ofte udrustet med kompressor og efter tidens standard ganske potente biler. Blandt de kendteste er NSU 6/60 PS.


I 1928 overgår personbilfremstillingen til Fiat. Det italienske firma køber rettigheder mm. for 1 million Reichsmark. Produktionen flyttes til en nybygget fabrik i Heilbronn. Den sidste egentlige NSU der produceres bliver type 6/30 PS, i den følgende periode produceres i realiteten FIAT biler i Heilbronn.



I perioden op til krigen skabes et par prototyper i Neckarsulm, f.eks. forgængeren for den egentlige Volkswagen type 32.

Først i 1957 kommer bilerne igen. Efter en retssag med FIAT genvindes navnet NSU og de første små personbiler udvikles.

Prinz I, Prinz II, Prinz 30 og Prinz III er de kendte små NSU'er

Snart følger den kønne, smarte Sportsprinz og salgssuccesen Prinz 4.

NSU kommer med en motorsensation, da NSU/Wankel Spider introduceres i 1964. I 1967 følges Wankelproduktionen op med Ro 80

I samme periode løber en række populære 4-cyl. biler af samlebåndene: Prinz 1000, TT, TTS, 110 og 1200

NSU K 70 (K for "Kolben"), får aldrig et rigtigt ”NSU-liv”. Det bliver kun til en startserie på 23 vogne, hvorpå produktionen overgår til VW